Pages

Terima Kasih Anda Semua..

Kata-kata Anjell

ASSALAMUALAIKUM..

Blog ini adalah hasil nurkilan seorang budak science yang perasan nak jadi novelis...

Maaf bila tertypo.. Budak ini masih junior..

Significance of this simple blog to me : 'A PLACE TO EASE TENSION, DIFFERENT WORLD FROM THE ACTUAL ONE'

Friday, 24 February 2017

Dr. Alpha Male (BAB 18)

BAB 18

Tak tahulah kenapa sejak kebelakangan ini, aku rasa nasib malang selalu melandaku. Tiga hari lepas, baju koyak masa tengah-tengah family day. Dua hari lepas, melungkup aku jatuh tangga. Sampai ke hari ni lebam di lutut kanan tak hilang-hilang lagi. Semalam pula, bila sampai di depan rumah, baru aku sedar kunci rumah dah hilang. Tak tahulah macam mana boleh hilang. Terjatuh agaknya. Nak tragiskan cerita, masa tu la telefon aku nak habis bateri. Tak pasal-pasal sejam aku kena jadi pungguk tunggu kawan pungguk balik dari kuliah.

Dan hari ini. Kereta Myviku dah derhaka dengan tuan dia. Boleh pula dia lancar mogok. Dah beberapa kali aku cuba hidupkan enjin, tapi yang kedengaran cumalah bunyi macam kereta tua kena semput. Apalah malang nasib aku ni? Balik nanti kena mandi bunga agaknya. Biar luntur segala badi malang yang melekat.

Sepatutnya hari ini aku balik ke kampungku. Ikutkan hati memang malas nak balik sebab minggu ini memang aku sangat sibuk. Tapi, ada kenduri kahwin pula di rumah nenekku. Bukan nenek aku yang nak kahwin, tapi ibu saudaraku, Cik Ita. Cik Ita ni adik tiri umi aku. Baru berusia dua puluh sembilan tahun. Aku dengan dia memang rapat.

Dan sekarang, baju dah lawa, siap dengan labuci-labuci di hujung lengan. Tapi aku dah macam gangster duduk bercekak pinggang di tepi kereta dengan satu hadiah besar di hujung kaki. Ni yang malas nak pergi ni!

Dengan hati yang tengah panas, aku menelefon umiku. Nak mintak dijemput la kononnya. Tapi.. cuba teka berita gembira apa yang dia sampaikan? Dia, abi dan abang Thaqif tak boleh tinggalkan majlis sebab rombongan pengantin lelaki bila-bila masa akan sampai. Cara penyelesaiannya apa? Dia cadangkan aku balik dengan Dr. Hilman. Yay! Huh.. macam manalah nama Dr. Hilman boleh muncul dalam masalah ni?

Nak taknak aku terpaksa menerima cadangan umi. Kata umi, Dr. Hilman pun balik ke kampung hari ini. Rasa segan bertingkat-tingkat sewaktu menelefon Dr. Hilman untuk minta tumpang. Nasib baik dia dah tahu sebab umi aku terlebih dahulu menelefonnya. Lega.

Setelah memberikan alamat rumah sewaku kepadanya, aku dah ala-ala Juliet tengah tunggu Romeo. Dengan baju lip-lap apabila labuci kena cahaya matahari, warna putih pulak tu, sah orang ingat aku nak kahwin. Sengaja aku tunggu di luar rumah supaya boleh cepat-cepat seludup masuk kereta Dr. Hilman. Takut ada orang nampak. Mesti tertanya-tanya apa hubungan aku dengan Dr. Hilman kalau sampai dia datang jemput.

Sepuluh minit menunggu, akhirnya Romeo yang aku tunggu akhirnya tiba. Macam yang aku rancang, sepantas kilat aku lompat masuk ke dalam kereta dia selepas letak hadiah di tempat duduk belakang. Kemudian  pandang kiri kanan. Macam pencuri pun ada.

Nampak dia kerutkan dahi.

What are you today? An FBI in disguise?” soal Dr. Hilman. Dia mula memandu keluar dari perkarangan rumah teresku itu.

“Mana adalah. Saya takut orang lain nampak Dr. jemput saya. Nanti tak pasal-pasal orang ingat kita ada skandal. Fitnah jadinya nanti. Kesian Dr. Tak pasal-pasal tercalar imej Dr. sebab cuba nak goda saya.”

Statusku bukan main. Dia goda aku ya, bukan aku goda dia. Haha.

Mulutnya senget bagaikan cuba menahan sesuatu yang lucu. Mungkin fikirkan perkara yang sama. Namun dia cuma diamkan sahaja. Tenang memandu.

“Terima kasih, Dr. sebab sudi tumpangkan saya. Nasib baik ada Dr. Kalau tak, memang kena jogging la saya balik sana.”

Kali ini dia tak sembunyikan lagi senyuman lawanya itu. Walaupun kepala tetap menghala ke depan. Agaknya tengah bayangkan aku jogging balik kampung dengan baju kurung moden ni.

No hal la. Lagipun sehaluan.” Mudah jawapannya.

“Ni kereta Dr. ke?” Sibuk aku bertanya. Sekeliling keretanya diperhatikan. Kali pertama dapat merasa naik kereta mahal dia ni. Kalau tak kebiasaannya cuma nampak cantik terparkir dalam kotak parkir staf. Hanya mampu memuja dari jauh je la. Haha.

“Kereta saya la. Habis, awak ingat kereta sewa?”

“Saja je tanya. Sebab dulu saya nampak kereta lain di depan rumah Mak Cik Lyn,” balasku balik.

Aku memang kenal dengan keretanya yang ini. Semuanya kerana aku selalu menjadi babunya untuk memunggah kertas dari kereta ke pejabatnya. Sampai-sampai memang pernah pasang niat nak pakai topeng ninja gara-gara mahu calarkan keretanya. Balas dendam sebab dah buat aku sebegitu. Tapi nasib baiklah aku belum cukup jahat untuk buat semua itu.

Ketika kali pertama kami berjumpa di rumah Mak Cik Lyn, kereta Audi itu tak pernah kulihat. Itu yang boleh terkejut beruk selepas dia buka pintu rumah. Kalau aku nampak kereta ini di depan rumah Mak Cik Lyn, pasti akan bersedia. Ya.. bersedia untuk patah balik ke rumahku!

“Audi tu? Itu kereta daddy. Pinjam sebab kereta ni ada problem,” ceritanya.

“Oh, saya ingat kereta Dr.” Maklumlah.. Dr. kan kaya. Lagipun.. lelaki biasanya gila kereta!

“Kereta saya? Awak ni.. takkanlah saya nak pakai kereta macam tu? Inikan Hilman.”

“Apa masalahnya?”

“Putih. Tak maskulin.”

Aku ternganga. Sebab warna putih je? Patutlah keretanya ini hitam berkilat. Alpha Male sangat! Aku mencebik dalam hati.

Tapi, boleh pulak dia pakai baju putih hari ini? Aku geleng-geleng kepala. Tak faham dengan Dr. Hilman ni. Kemudian aku menoleh ke belakang. Apa yang aku nampak buatkan aku tersenyum lucu. Dengar jugak cakap aku. Tak sangka dia berpegang pada janjinya.

Awww.. Dr. simpan Cik Froggos dalam kereta.”

“Cik Froggos?”

“Tu.. kat belakang warna hijau tu. Takkan tak ingat kut? Dr. jugakkan yang bagi nama kat dia,” kataku sambil tunjukkan patung katak hijau yang berada di bahagian belakang keretanya.

“Froggious, bukan Froggos. Buruk betul bunyinya,” marahnya bila aku sesuka hati tukar nama kataknya. Ah, mana-manalah!

Told you. Awak jugakkan yang paksa saya ambil katak hodoh tu, kan? Sayang pula kalau nak buang lepas berpenat-lelah berenang dalam tepung, lepas tu kena paksa makan aiskrim tak sedap tu semata-mata nak benda ni.”

Dia jeling ke arahku. Aku terus sengih. Teringat balik macam mana muka dia lepas berenang dalam tepung dulu. Aku pun tak percaya kami boleh menang.

Senyap.

“Dr. kenapa tak balik semalam?” soalku lagi. Aku taknak perjalanan kami terlalu sunyi. Canggung nanti, sesak nafas aku.

“Ada meeting. Lepas tu semalam temankan Nayla pergi dinner function. Tak cadang pun nak balik minggu ni.”

“Nayla tu, darling hari tu ke?”

Okey.. lepas aku tanya, sumpah nak sepak mulut sendiri! Serius kau, Hazel?! Dalam banyak-banyak jenis soalan, soalan jaga tepi seluar mamat tu jugak kau nak tanya?

Dr. Hilman menoleh sekilas ke arahku sebelum menumpu perhatian kepada jalan raya. Dia pakai cermin mata hitam. Jadi aku tak boleh tebak pandangan matanya. Sinis? Marah? Tak suka?

“Ya.. darling hari tu.”

Dan lepas tu aku senyap. Matikan terus angan-anganku yang kononnya taknak perjalanan kami terlalu sunyi. Baik senyap daripada mulut celoparku bertanyakan soalan-soalan yang mempunyai potensi tinggi untuk menjadi penyebab aku ditendang keluar dari keretanya.

Dr. Hilman juga memilih untuk terus diam.

   ----------------

Dr. Hilman memarkirkan kereta di perkarangan rumahnya. Rumahnya kosong. Maksudnya Mak Cik Lyn juga dah ke sana. Aku yakin seratus peratus yang rumahku juga sunyi-sepi ketika ini. Dari rumah Dr. Hilman, kami berdua mula berjalan ke rumah nenekku. Rumah nenekku dekat sahaja dengan rumah kami berdua. Adalah lebih kurang lima minit kalau berjalan.

            Ketika kami tiba, rumah nenekku mula sesak dengan tetamu. Nasib baik rombongan lelaki masih belum sampai. Sempatlah kalau aku mahu bergambar berdua dengan isteri baru itu. Dah lama tak jumpa Cik Ita.

Aku berjalan menghala ke pintu masuk rumah. Dr. Hilman pula cuma mengikutku. Mungkin kerana dia tak kenal sesiapa di sini, maka akulah orang yang paling dekat dengannya. Aku tak kisah pun. Lagi suka sebab ada tukang angkat hadiah percuma. Haha.

Beberapa meter sebelum sampai ke pintu rumah, kaki tiba-tiba kaku apabila melihat Iwan di depanku. Pasti bukan bersendirian. Iwan dan Safura sedang ketawa di hadapanku. Kedudukan mereka tidak mencurigakan tapi entah kenapa aku terbayang adegan di Mid Valley tak sampai seminggu yang lepas. Kenapa Iwan boleh ada kat sini?

Entah kenapa tiba-tiba rasa takut. Serangan panik padahal aku bukan berhadapan dengan pembunuh bersiri. Aku cuba mengatur nafas.

Hey, Hazel! Breath!” Dr. Hilman yang sedar dengan perubahanku berkata perlahan. Ada kerisauan terbias dari suaranya itu. Aku tahu dia juga tahu kenapa aku tiba-tiba terpacak macam tiang bendera ni.

Aku cuba bertenang. Bernafas macam biasa. Punyalah trauma aku dengan kenyataan yang tunang aku curang dengan sepupuku, boleh pula diserang panik.

Aku tak tahu nak buat apa. Aku belum bersedia untuk berhadapan dengannya. Sebab aku tak tahu mampukah aku kawal emosi aku apatah lagi melihat dia dan sepupuku di depan mata. Luka aku masih merah. Aku takut majlis kenduri kahwin ni jadi kenduri arwah. Atau tak pasal-pasal aku yang buat persembahan silat hari ni.

“Hazel!” Tubuhku mengeras. Akhirnya mereka sedar juga dengan kehadiranku.

Aku angkat muka. Reaksi pertama?

Buat-buat terkejut, Hazel!

“Eh, Iwan!”

Lepas tu buat-buat teruja, Hazel!

“Macam mana ada kat sini? Kenapa tak cakap nak datang?” Arghh… betapa hipokrit rasa suaraku sekarang ni, buatkan aku nak je hantuk kepala sendiri ke dinding! Pembetulan.. hantuk kepala Iwan ke kepala Safura!

Iwan cuma ketawa. Aku semaksima mungkin cuba pertahankan senyuman plastikku. Sehabis mungkin cuba jaga mata daripada mencerun ke arah Safura yang berdiri di sebelah Iwan tanpa rasa bersalah.

Surprise. Terkejut tak?”

“Mestilah terkejut. Tak sangka Iwan ada. Tak OT ke?” soalku. Bukan Hazel namanya kalau tak menyindir sedas.

“Hari ni tak. Saja.. saya datang nak surprisekan tunang kesayangan saya ni. Buat bekal rindu balik JB.” Iwan macam biasa dengan ayat pencetus kencing manis dia bagi padaku.

Sempat aku kerling Safura. Ada aura cemburu dari matanya selepas mendengar ayat geli tekak Iwan itu. Senyumannya berubah kaku. Tapi aku konon-kononnya buat tak nampak.

Aku ketawa. Kelakar dengan situasi sekarang. Aku atau Safura yang patut rasa macam tu? Siapa perampas, siapa dirampas sekarang ni?

“Datang dengan Safura ya?” soalku tanpa ada aura cemburu atau syak wasangka. Tenang.

Yup. Balik semalam lagi. Lepas habis kerja, terus balik.”

Pernah tak aku cakap yang mereka ni satu tempat kerja? Klise kan? Hubungan kerja mungkin dijadikan alasan untuk menutup hubungan sebenar mereka. Tiada siapa akan syak kalau mereka mesra. Kalau dulu aku tak saksikan dengan mataku sendiri macam mana tangan mereka bertaut, aku juga pasti takkan syak apa-apa.

“Balik berdua ke?” Kali ni aku selitkan sedikit rasa cemburu. Karang pelik pulak kalau aku tak rasa apa-apa bila tunang balik berdua dengan perempuan. Sekali pun dengan sepupu aku. Tak beritahu aku pula tu.

“Ya. Tapi, jangan risau. Kami takde apa-apa.”

Jangan sembang sangatlah!

Tika itu mata Iwan teralih ke arah Dr. Hilman yang cuma diam sedari tadi. Wajahnya macam biasa, tak serius, tak juga senyum. Tapi bila kali pertama orang melihatnya, cuma satu yang boleh dikonlusikan.

Berkeyakinan.

“Siapa ni?”

Rasa nak bagi kaki je bila suara Iwan terselit nada cemburu. Kau dah hilang hak itulah, Iwan! Nak je aku laungkan ke telinganya biar sampai tersembur keluar tahi telinga.

Dikerlingnya aku dan Dr. Hilman secara bergilir-gilir. Apatah lagi aku dan Dr. Hilman sedondon hari ini. Putih. Kemudian sekali lagi rasa nak ketawa. Bagaikan déjà vu pula. Ketika Iwan tertangkap curang dulu, aku dan Dr. Hilman juga memakai baju putih.

Tapi aku cuma senyum.

“Oh, yang kacak bergaya ni ke?” Selamba kata-kataku. Sengaja nak kasi Iwan panas hati bila aku puji lelaki lain di depan dia. Ya.. aku sengaja nak cari pasal dengan dia.

“Ni Hilman. Dia anak jiran saya, kawan saya. Datang berdua tadi. Tapi, jangan risau. Kami takde apa-apa.” Sempat aku menyindir guna ayat dia.

“Hilman, ni Iwan, tunang  saya. Dan ni, Safura, sepupu saya.” Separuh hati aku perkenalkan mereka bertiga.

“Hilman Ukasyah.” Suara pun penuh keyakinan. Tangannya dihulurkan kepada Iwan.

“Iwan Zulfakar.”

Salam bersambut. Namun aku boleh melihat betapa eratnya genggaman mereka berdua. Macam tengah bertanding, tulang tangan siapa yang bakal merekah dulu? Hampir sahaja aku mendengus. Huh.. lelaki dan egonya!

Namun seketika kemudian, kedengaran suara mengaduh kesakitan sebelum tangan mereka bercerai. Dari mulut Iwan. Aku sekarang tak tahu nak gelak ke, nak bersimpati dengan tunangku itu. Patut ke aku cadangkan dia supaya pergi x-ray tangan?

Oh, sorry! I’m a MMA fighter. Kadang-kadang grip terlebih power. Maaf!” kata Dr. Hilman. Tapi aku tak rasa sebenarnya dia maksudkannya.
“Iwan, Iwan okey ke?” soalku.

Iwan berdehem. Kemudian senyum sebelum buat tenang.

“Okey,” jawabnya yakin. Tak okey pun buat-buat okey la. Janji ego sendiri mencanak tinggi. Tak okey, pandai-pandailah dia seludup ais untuk dituam nanti. Tak pun cik kak sebelah dia mesti sudi untuk tuamkan.

Pandangan Dr. Hilman beralih kepada Safura. Senyuman versi penggoda diorak seseksi mungkin.

I’m Hilman. But for someone as beautiful as you, abang Hilman is acceptable.” Dr. Hilman dengan rasa tak bersalahnya kenyit sebelah mata pada Safura.

Dia flirt dengan Safura depan aku? Sabar ajelah. Tapi.. perhatianku sudah tentu terarah kepada bakal bekas tunangku. Rahangnya diketap sedikit. Tahan sabar agaknya bila buah hati diurat depan mata dia.

“Safura.” Pipi Safura tetap merona merah ketika memperkenalkan diri. Cinta tak cinta, sekali si Dr. Alpha Male ni masuk jarum, pakwe kat sebelah pun boleh pupus dari ingatan walaupun sesaat.

Iwan kunampak makin cuba kawal diri. Tercabar.

Aku di tengah-tengah cuma diam memerhati. Rasa nak tepuk tangan tengok mereka semua berdrama.

Bila tiba-tiba senyuman Dr. Hilman berubah sinis, aku tahu sebenarnya dia sengaja kenakan Iwan. Dia pandang Iwan balik.

Somehow, I think I know you. Kat mana ya kita pernah jumpa? Kenapa I rasa I pernah nampak you?” Kata-kata Dr. Hilman itu buatkan aku rasa macam kena cekik.

Cepat-cepat aku pandang dia. Isyarat mata diberikan. What the fish? Jangan nak buat hal! Risau aku kalau Dr. Hilman pecahkan semuanya.

Tapi Dr. Hilman cuma tenang.

“Tak kut. Ni pertama kali kita jumpa.” Yakin suara Iwan.

Kali ini Dr. Hilman pandang Safura pula.

And I think I know you too.” Dr. Hilman buat-buat perah akal. Bergilir-gilir mereka berdua ditenung.

Kali ini keyakinan Iwan mula goyah. Mukanya dah macam lepas kena rendam Clorox. Luntur warna. Safura pun sama. Gelisah. Aku faham macam mana rasanya berada di bawah renungan seorang Dr. Hilman Ukasyah. Macam yang pernah Sabiha cakap dulu, orang nak kencing pun tak jadi. Tapi aku buat-buat tak perasan dengan semua itu.

Dr. Hilman senyum mengejek. Suka agakya dah dapat reaksi yang dia nak dari pasangan itu.

“Haa.. I dah ingat dah kat mana. I pernah nampak you berdua dalam album di rumah Mak Cik Hajar.”

Jangankan Iwan dan Safura, aku sendiri pun tarik nafas lega. Sakit jiwa aku dengan perangai Dr. Hilman yang tak terduga ni. Seronok dia gulakan Iwan dan Safura.

Sorry, my mistake. You betul. Kita memang tak pernah jumpa.” Dr. Hilman minta maaf pula.

Mereka nampak lega.

“Ke pernah?”

Ah, sudah! Ada je akal Dr. Hilman untuk buatkan Iwan dan Safura macam cacing kena strok.

“Eh, nak jumpa Cik Ita la! Karang kalau pengantin lelaki dah sampai, tak sempatlah pula nak bergambar. Awak pun tadi nak bagi hadiah kat Cik Ita, kan? Jom.” Aku selamatkan keadaan. Sempat mata bagi amaran kepada Dr. Hilman yang mengatakan, ‘follow me now!’

24 comments:

  1. Woww! Itu je nak kata.best bila dapat bayangkan rupa orang tertangkap buat salah

    ReplyDelete
  2. hehehe .... best999x ..... tq sis

    ReplyDelete
  3. I like it.. Rasa mcm pendek nyerr bab ni... Huhu x puass baca.. .

    ReplyDelete
  4. Akhirnya....tq anjell...
    Tgh bygkan muka org kena tangkap buat salah...
    Syg kat hilman...

    ReplyDelete
  5. Akhirnya....tq anjell...
    Tgh bygkan muka org kena tangkap buat salah...
    Syg kat hilman...

    ReplyDelete
  6. slalu tunggu untk dr alpha male.... sooooo goooddddd......keep it up...

    ReplyDelete
  7. Terlerai rindu nk bc bab 18.

    ReplyDelete
  8. Pergh. Kalau sayalah yg jadi Hazel, lama dah ibu jari kaki saya ni masuk lobang hedong Iwan.

    ReplyDelete
  9. Ada jgk pengubat rindu.. thanks a lot anjell.. 😘

    ReplyDelete
  10. After few days we had been waiting for this chapter. Finally terubat rindu. But then rasa macam pendek. Keep updating dear anjell. We always here to support your novel. 🌼

    ReplyDelete
  11. Tq sis. Dh 2x sy ulang bc. Best sgt. Xsbr nk tnggu next chapter.

    ReplyDelete
  12. Terubat rindu dekat hilman n hazel.. syok sangat sangat

    ReplyDelete
  13. Tqvm cik writer...rindu sgt dah
    Terubat rindu

    ReplyDelete
  14. As always superbb ♡♡♡ lmbatlaa nk tggu PBAKL... X sbar nk grab

    ReplyDelete
  15. Tak sabarnyeeee nk tggu n3 19 pulak 😘 tq anjell

    ReplyDelete
  16. Best.. x sabar nak tunggu next chapter

    ReplyDelete
  17. yey...dah ada...tq sis for update

    ReplyDelete
  18. Serius sis..karya sis mmg daebak. Setiap kali saya baca setiap kali tu mmg buat hati saya makin jatuh cinta dengan karya sis ni..I want all of your novel! Mmg betul2 hilang stress saya. Keep it up sis and thanks for updating DAM. I will wait.

    ReplyDelete
  19. Best... Best... Novel keluar, confirm beli

    ReplyDelete
  20. puas menunggu dan akhirnya......thanks k.anjell..
    best gilerrrr...next n3 plezzz

    ReplyDelete
  21. Finally, dapat jugak baca bab 18. Can't wait for the next chapter :)

    ReplyDelete

Assalamualaikum..
Habis baca jangan lupa komen..
Terima kasih n sudilah jenguk lagi.. : )